Monday, December 14, 2009

HAJi 1430H -alhamduliLLAH-


200. Apabila kamu telah menyelesaikan ibadah hajimu, maka berdzikirlah dengan menyebut Allah, sebagaimana kamu menyebut-nyebut nenek moyangmu, atau (bahkan) berdzikirlah lebih banyak dari itu. Maka di antara manusia ada orang yang bendo'a: "Ya Tuhan kami, berilah kami (kebaikan) di dunia", dan tiadalah baginya bahagian (yang menyenangkan) di akhirat.

201. Dan di antara mereka ada orang yang bendo'a: "Ya Tuhan kami, berilah kami kebaikan di dunia dan kebaikan di akhirat dan peliharalah kami dari siksa neraka"

202. Mereka itulah orang-orang yang mendapat bahagian daripada yang mereka usahakan; dan Allah sangat cepat perhitungan-Nya.

203. Dan berdzikirlah (dengan menyebut) Allah dalam beberapa hari yang berbilang. Barangsiapa yang ingin cepat berangkat (dari Mina) sesudah dua hari, maka tiada dosa baginya. Dan barangsiapa yang ingin menangguhkan (keberangkatannya dari dua hari itu), maka tidak ada dosa pula baginya, bagi orang yang bertakwa. Dan bertakwalah kepada Allah, dan ketahuilah, bahwa kamu akan dikumpulkan kepada-Nya

Apa yang saya ingatkan ialah kerdilnya diri ini di hadapan Allah. Walaupun penuh kelemahan tetapi tetap dijemput untuk menjadi tetamuNYA

Adakah dengan jemputan ini semakin menjadikan diri ini bertaqwa.

Air mata terus menitis hingga ke selesai solat. Ketika ini teringat anak saya, suami saya, anak-anak Yatim Darul Aitam Perak yang ada bersama saya,keluarga dan saudara saya dan seluruh sahabat yang berjuang bersama..

Terasa banyak perkara yang sepatutnya dibuat untuk agama ini tetapi kemampuan yang ada agak terhad.Tapi, satu sahaja yang mampu dibisikkan kala ini :-

“Ya Allah, aku telah cuba membela agamamu semampu yang dapat, tapi aku tahu, banyak kekurangan sebenarnya, bantulah aku ya Allah”.

Saya mengesat air mata di kelopak, dengan rasa hina di hadapan Allah, saya memohon agar segala apa yang diusahakan di Malaysia kala ini mendapat keredhaanNya dan terus mendapat bantuan dariNya.

Semoga ia menjadi amal jariah yang dapat ditinggalkan ketika dijemput menghadapNya nanti.

Sesungguhnya, saya memohon agar Allah terus membimbing diri ini dan siapa sahaja yang bersama, ke arah keredhaannya. Tanpa bimbinganmu Ya Allah, kami tidak akan mampu untuk mengharungi hidup ini dengan baik. Jangan tinggalakan kami keseorangan tanpa rahmat dan bimbinganMu, amin.., ya Rabbal Alamin…